چشم انداز
چشم انداز
عـکس ها و شعر و مطالب منتخب


رضايي:شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پيشبرد مسائل فرهنگي نقش مهمي نداشته است

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان ميراث امام (ره) در پيشبرد مسائل فرهنگي نقش مهمي را نداشته است.

در ابتداي اين مناظره قرار شد "محسن رضايي" به عنوان اولين نفر رئوس رويکردها و برنامه‌هاي اجتماعي خود را مطرح کند.

"محسن رضايي" در ابتداي اين مناظره با عرض تسليت به مناسبت شهادت امام موسي بن جعفر(ع) و امام خميني (ره) و بيان شعار «يا ابوالفضل» گفت:پيامبر (ص) فرموند "نزديک است که فقر به کفر بيانجامد" لذا مردم عزيز ايران رسول خدا هشدار مي‌دهد که نزديک است فقر منجر به کفر شود اين يک هشدار است.

وي افزود: زماني که ما از فرهنگ صحبت مي‌کنيم بايد از يک طرف به صبر و دغدغه‌هاي مردم توجه کنيم.

رضايي اظهار داشت:آيا بيکاري عزت جوانان ما را لطمه نمي‌زند؟ آيا آنها را به فساد و اعتياد نمي‌کشاند؟.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: خدا را شاهد مي‌گيريم وقتي خبر افتادن جواني را بر کف خيابان‌هاي تهران مي‌شنوم انگار که پتکي را بر سرمن زده‌اند يا وقتي که دختر خانمي را بر سر چهار راه خيابان مي‌بينم که دست گدايي  به سوي ديگران دراز مي‌کند گويي به قلب من تيري مي‌زند.

وي افزود:‌باعث شرمندگي ما مي‌شود با چه زباني مي‌توان گفت آقايان به اقتصاد توجه کنيد و به اقتصاد برسيد.

رضايي اظهار داشت:هزار توماني امروز برابر 300 تومان گذشته است؛ يعني ما سال گذشته با 300 تومان جنس بسياري را مي‌خريديم که امروز بايد هزار تومان بخريم،اين حرف براي کساني که وضعشان خوب باشد شايد مهم نباشد براي اکثريت جامعه اين سخن تکان دهنده است.

رضايي تصريح کرد:از يک طرف تحريم‌هاي اقتصادي و از طرف ديگر مشکلات به جا مانده گذشته اين خطر را به وجود آورده است که هم نظام جمهوري اسلامي ايران در معرض خطر باشد و هم دين مردم و اعتقاد مردم در معرض خطر باشد.

وي اظهارداشت:‌اعتقاد جوانان نبايد تضعيف شود ايمان آنها نبايد تضعيف شود.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:خدا را شاهد مي‌گيرم که اگر احساس خطر نبود و اگر اين توانايي‌هاي لازم را در خود فراهم نکرده بودم به هيچ وجه پا به صحنه انتخابات نمي‌گذاشتم؛اما چه کار کنيم که مسئله بسيار جدي است.

رضايي تصريح کرد:مسئله گراني و بيکاري يک بعد تاثير گذار روي فرهنگ است و تا وقتي که آن را حل نکنيم مانند بستر گرمي است که هر چقدر برف مي‌بارد و فعاليت‌هاي فرهنگي صورت مي‌گيرد بخار مي‌شود وبه آسمان مي‌رود.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:مسئله دوم رفتارهاست،رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگي بسيار مقصر است معروف است اگر علما و امرا خوب عمل کنند جامعه هم خوب عمل خواهد کرد.

وي افزود: رفتار فرهنگي جناح‌ها نامناسب است، رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است و اصولا دولت‌ها در سينما، ورزش و هنر چه مي‌خواهند، تا يک چيزي گل مي‌کند مي‌خواهند در اين حيطه‌ها دخالت مي‌کنند و بحث را بدتر مي‌کنند.

رضايي اظهار داشت:‌ فرهنگ و هنر و سينما را بايدبه خود فرهنگيان بدهيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: شوراي انقلاب فرهنگي که ميراث امام بوده است و فعاليت‌هاي موثر و موفقي در حوزه‌هاي علمي و فناوري داشته است اما در حال حاضر بايد اعتراف کنيم در مسائل فرهنگي پيشرفت مهمي نداشته است.


 غرضي:فرهنگ يک موجودزنده است

 

"محمد غرضي" در پاسخ به اظهارات "محسن رضايي" گفت:عرض بنده اين است که آيا تصور حضرت عالي از فرهنگ يک موضوع مقطعي در عرض يک زمان خاصي است؟ يا به فرهنگ يک ملت در طول تاريخ حرکت مي‌کند.

وي افزود:آيا اگر فرهنگ در يک مقطعي مورد تهاجم قرار گيرد با توجه به اينکه فرهنگ يک موجود زنده است ،مي‌تواند خودش را نگهدارد يا تسليم گرفتاري‌ها خواهد شد.

غرضي تصريح کرد:از فرمايشات رضايي اين گونه مي‌توان استنباط کرد که بعضي گرفتاري‌ها مثل بيکاري،فقر و ديگر چيزهايي که اتفاق مي‌افتد و يا اعمالي که از سوي دولت‌ها انجام مي‌گيرد مي‌توانددر فرهنگ مردم نفوذ کند و فرهنگ را به گونه‌اي که مي‌خواهد شکل دهد.


نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: آيا فرهنگ يک موجود زنده است که در طول حرکت مي‌کند يا در عرض.


عارف: رضايي بهتر بود رويکرد خودرا درباره فرهنگ شفاف بيان مي‌کرد

"محمدرضا عارف"نيز در پاسخ به اظهارات رضايي با تشکر از وي اظهار داشت:بهتر بود آقاي رضايي جزئيات برنامه‌هاي خود را به خصوص رويکردشان را براي حل مسائل هنري، فرهنگي و اجتماعي مطرح مي کردند.

 

وي افزود: بهتر بود رضايي رويکرد واقعي خود را نست به مسائلي که در حوزه فرهنگ با درگير هستيم را مطرح مي‌کردند.



جليلي:شکل گيري فرهنگ اقتصادي در کشور الزامي است

 

"سعيد جليلي" ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به رويکرد "محسن رضايي" نسبت به حل مشکلات فرهنگي اظهار داشت:بنده نسبت به بحثي که آقاي رضايي مطرح کردند؛اين سوال را دارم که درست است مسائل اقتصادي مهم است و بايد برطرف شود، اما سوال من اين است که ما از ظرفيت فرهنگ چگونه مي‌خواهيم براي حل مشکلات اقتصادي و ساير مشکلات استفاده کنيم.


وي افزود:فرهنگ يک مقوله در کنارمسائل اقتصادي وساير مقولات نيست؛بلکه در حقيقت فضاي حاکم بر همه اين مقولات است.

جليلي تصريح کرد: اگر ما يک فضاي فرهنگي حتي در اقتصاد به صورت درست داشته باشيم ،آنوقت مي‌شود بسياري از مسائلي که مردم را رنج مي‌دهد حل شود.

وي تصريح کرد:زماني که مقام معظم رهبري مطالبي را تحت عنوان شعار سال مطرح مي‌کنند،عمدتا ناظر به فرهنگ اقتصادي است مانند اصلاح الگوي مصرف،کار مضاعف و انضباط اقتصادي اگر اين فرهنگ عملي شود؛مي‌تواند نسبت به راهکارهاي اجرايي ديگر مثمرثمرتر باشد؛ لذا ما نبايد فراموش کنيم که فرهنگي که حاکم مي‌شود چگونه شکل بگيرد حتي در اقتصاد تا بتوانيم مسائل را به خوبي حل کنيم.


جليلي خاطرنشان کرد: ما بايداز عنصر فرهنگ به خوبي وبه موقع استفاده کنيم به خصوص در مقوله اقتصاد که از نظر آقاي رضايي اهميت داشت و از نظر مردم نيز حائز اهميت است.

وي اظهار داشت: اگر ما بتوانيم با يک فرهنگ اقتصادي گفتمان حاکم بر جامعه کنيم،اين فرهنگ مي‌تواند به رفع مشکلات اقتصادي کمک کند.


ولايتي: مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمانت اجرايي ندارد


"علي اکبر ولايتي"نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در پاسخ به اظهارات محسن رضايي گفت: بايد عرض کنم رويکرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي آنطور که آقاي رضايي فرمودند نيست و با توجه به اينکه بنده از سال 1369 در اين شورا عضويت دارم شاهد هستم که تلاش بسيار ارزشمندي در جهت احياي فرهنگ اسلامي و ايراني در اين شورا صورت مي‌گيرد.

وي افزود:مصوبات اين شورا حکايت از اين نگاه عميق و گسترده به مسئله فرهنگ و تقويت فرهنگ اسلامي و ايراني مشاهده مي‌شود.

ولايتي تصريح کرد:ليکن يک اشکالي که وجود دارد اين است که مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمانت اجرايي ندارد و لذا به صورت سنتي رئيس جمهور را انتخاب مي‌کند براي رياست شوراي انقلاب فرهنگي و هر مقداري که دولت بودجه اختصاص دهد و مصصم بود براي اجراي تصميمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ما آن وقت شاهد اجرايي شدن تصميمات فرهنگي مي‌شويم.

حداد عادل:مشکلات فرهنگي تنها ناشي از فقر نيست

حداد عادل ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اظهارات محسن رضايي اظهار داشت:من تعجب مي‌کنم از آقاي رضايي که بدون اينکه راجع به خود فرهنگ صحبت کند يکسره وارد اقتصاد شدند.

وي افزود: در اين شکي نيست که وضع معيشتي مردم بر اخلاق و فرهنگ تاثير مي‌گذارد اما اين مشکلات اقتصادي که آقاي رضايي فرمودند در يک سال اخير روي داده است لذا بنده سوال من اين است که آيا ما قبل از اين سال مشکل فرهنگي نداشته‌ايم.

حداد عادل تصريح کرد: اگر مشکلات فرهنگي عمدتا ناشي از فقر است پس تقوا جايش کجاست تابتواند در عين فقر اخلاق و ارزش‌ها را حفظ کند.

وي افزود:با فرمايشات آقاي "رضايي" بايد نتيجه گرفت که آنهايي که مرفه هستند مشکل فرهنگي ندارند و اين کوخ نشيناني که امام فرمود يک موي آنها را من به کاخ نشينان نمي‌دهم اينان نبايد مشکل فرهنگي داشته باشند.

حداد عادل تصريح کرد: در حالي که خيلي از ناهنجاري‌ها ناشي از ثروت‌هاي کلان است و اين طور نيست که حتي اگر فقر باشد بي‌فرهنگي وجود داشته باشد و اگر فرهنگ باشد فقري وجود نداشته باشد.

وي اظهار داشت: واقعا بسياري از مشکلات ما ناشي از مشکلات فرهنگي ما است که سبک زندگي اسلامي و اقتصاد مقاومتي بدون يک تغيير نگرش فرهنگي امکان ندارد و ما نمي‌توانيم لذا به اقتصاد مقاومتي برسيم.

حداد عادل تصريح کرد:من انتظار داشتم آقاي رضايي درباره خود فرهنگ صحبت مي‌کرد.


روحاني: فضاي امنيتي از مقوله فرهنگ بايد جدا شود


"حسن روحاني" ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره اظهارات "محسن رضايي" اظهار داشت:ما امروز مشکلات بسياري را در بخش فرهنگ داريم که در دو مسئله مي‌توان آن را مطرح کرد.

وي افزود:اولين بعدي که در مسئله فرهنگ مطرح است اين است که ما بايد فضاي فرهنگي را براي فعاليت فرهنگي داراي امنيت کنيم،نا امن بودن فضاي فرهنگي و اينکه اصحاب فرهنگ و آنهايي که مي‌توانند فعاليت فرهنگي داشته باشند دغدغه‌هاي بي‌موردي داشته باشند؛ مانند نگراني از سانسور.

وي افزود:برخي از موارددرحوزه فرهنگ را بايد حذف کرد و قوانين را بايد به صورت شفاف حل کرد تا اصحاب هنر بتوانند خلاقيت داشته باشند.

روحاني تصريح کرد:اساسا وقتي فضا ناامن باشد؛ خلاقيت کشته مي‌شود و ديگر فضايي وجود نخواهد داشت تا خلاقيت شکل گيرد و هنرمند ايده‌اي را به وجود آورد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: بحث امنيت فضاي فرهنگي براي ما بسيار مهم است.

روحاني تصريح کرد:مسئله دوم در مقوله فرهنگ صيانت از باورهاي ديني است،امروز متاسفانه باورهاي ديني مورد هجمه وسيعي قرار گرفته است و برخي از مسئولين به جاي اينکه باورهاي مردم را تقويت کنند در سال‌هاي اخير باورها را تضعيف کرده‌اند.

وي اظهار داشت:هر مديريتي ناکارآمدي را به يکي از مقامات ديني يا نعوذ باالله به امام دوازدهم نسبت داده‌اند.

روحاني افزود:قشري‌گري در جامعه امروز ما رواج پيدا کرده است و بالاتر از آن نيز خرافات در جامعه ما رواج پيدا کرده است.
 
اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:تا به کي مي‌خواهيم مقوله خرافات به نام دين را ادامه دهيم،لذا ما بايد عقلانيت را در فهم مسائل ديني ترويج کنيم ما بايد رفتار ديني را اساس قرار دهيم.

روحاني افزود:ما بايد به سراغ باورها برويم و انقدر به بايدها تاکيد نکنيم .

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:‌هر روز در حوزه فرهنگ نبايد بخشنامه و دستورالعمل صادر نکنيم، اگر باورهاي مردم را تقويت کنيم مردم خودشان بلدند چگونه فرهنگ را تقويت کنند؛چون مي‌دانند که فرهنگ زندگي و باور آنها است.

روحاني اظهارداشت:بنابراين ما بايد در زمينه باورهاي ديني به مسئله صيانت بپردازيم تا هم دين را از خرافات و هم از افکار موهوم جدا کنيم و هم راه واقعي را براي تقويت جامعه به ويژه فرهنگ ديني را آماده کنيم.
 
قالیباف: نگاه تربیتی در نظام اسلامی در اولویت قرار دارد

در ادامه مناظره "محمدباقر قالیباف" در پاسخ به محسن رضایی گفت:از مجموع توضیحات شما این برداشت تداعی شد که نگاه اقتصاد محوری به فرهنگ اولویت دارد؛اگر این برداشتم درست است می خواهم بدانم فلسفه نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین این نظام با نظام های دیگر وجود دارد.

قالیباف ادامه داد:در نظام اسلامی ما مگر نگاه تربیتی در اولویت قرار ندارد؟ از اشکالات عمده در دولت های مختلف این بود که همین نگاه غلط را به فرهنگ داشته‌اند و این امر باعث مظلوم واقع شدن فرهنگ شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست باید تحت تأثیر فرهنگ باشند، اذعان داشت:اگر این برتری را برای فرهنگ قائل نشویم فلسفه نظام اسلامی زیر سوال می‌رود.

رضایی: اکنون درباره معضلات فرهنگی هشدار می دهم

"محسن رضایی "در وقت جمع بندی خود درباره برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ اظهار داشت:خوشحالم با بیان مطالبم ،گرمی خاصی در مناظره ایجاد شد و این مناظره را از حالت خشک خارج کرد.

 

وی افزود:صحبت های شما آقایان نشان می‌دهد که بیش از حد در تهران زندگی می‌کنید، من در 250 سفر استانی که داشتم متوجه اشکالات فرهنگی شده‌ام و در انتخابات گذشته اخطار دادم که در حال رفتن به سمت پرتگاه هستیم،اکنون در این باره هشدار می‌دهم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:دشمن از ضعف‌های موجود در فقر و گرانی استفاده کرده و اکنون علاوه بر فرهنگ سیاست، دین و اقتصادمان مورد تهدید قرار گرفته است.

وی افزود:ما باید درباره رویکردها صحبت کنیم و نباید درباره چیزهایی که صحبت های یک وزیر ارشاد است،بحث کنیم.

رضایی با اشاره به دفاع مقدس اذعان داشت:ما یادمان است که در سال اول دفاع مقدس فرهنگ در چه وضعیتی قرار داشت؛ ولی درسال دوم توانستیم فرهنگ را تبیین کنیم و شرایط فرهنگی حاکم بر زمان دفاع مقدس آن گونه شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما فرهنگ دفاع مقدس را تحویل شما داده بودیم شورای عالی فرهنگی پس از دفاع مقدس چه اقدام موثری انجام داد تا آن فرهنگ توفنده دفاع مقدس را احیا کند.
رضایی اضافه کرد:معماری کنونی کشور ما در حال حاضر به هیچ عنوان با معماری اسلامی منطبق نیست و این معماری در میان مردم تولید خشونت می کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره چه بخشنامه موثری را صادر کرده است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله علم و فناوری اقدامات خوبی را انجام داده ولی مشکلاتی درباره این شورا وجود دارد که قابل دفاع نیست.

روحانی:مهمترین راهکار حل معضلات فرهنگی تمرکز زدایی است

در ادامه مناظره "حسن روحانی" درباره برنامه های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است.

وی با بیان اینکه "انقلاب ما انقلاب فرهنگی است" ادامه داد: امروز بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ آنچه که مردم باید شاهد باشند را نمی بینند، انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود ولی امروز در جامعه اخلاق وجود ندارد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:بزرگانی در جامعه مروج اخلاق بودند و هستند که باید از آنها برای گسترش فرهنگ درست در کشور استفاده شود.

وی با اشاره به نقش دولت درحوزه فرهنگ اضافه کرد: گاهی مسئولان دولتی در رسانه ها با اغراق درباره مسائلی صحبت کرده اند و یا آمار غیردقیق داده اند،همچنین از رسانه ها برای نسبت افترا به دیگران استفاده می شود؛درصورتی که وقتی افراد مسئولیت های سنگین داشته باشند نباید اخلاق را زیرپا بگذارند؛چرا که این موضوع باعث می شود که چیزی از اخلاق باقی نماند و اعتماد عمومی از بین رود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در حال حاضر با زیرپا گذاشتن اخلاق مشکلاتی مانند صدور چک های بی محل، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق افزایش یافته است؛در واقع در طول سالیان اخیر تحقیقات نشان می دهد که همه آسیب های اجتماعی تقریبا روند رو به افزایش داشته اند.

روحانی با تأکید براینکه مبنای فرهنگ صدمه دیده است اظهار داشت: مهمترین راهکار برای حل مشکلات فرهنگی تمرکززدایی است و تا زمانی که فرهنگ دولتی وجود داشته باشد مسائل حل نمی شود.

وی افزود:درحال حاضر به جای تعمیق به ترویج در کشور پرداخته می شود؛متأسفانه ما همواره به دنبال کمیت هستیم و می خواهیم آمار تولید کنیم و یا حتی همان آمار واقعی را ارائه کنیم. از اینرو مسائل حل نمی شود.

روحانی تأکید کرد:دولت باید با سیاست گذاری، نظارت و حمایت و شفافیت در مقررات فضای امن در جامعه ایجاد کند وکار را به اصحاب هنر بسپارد.

قالیباف: آيا تمرکززدایی همه مشکلات فرهنگ را حل می کند؟

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:بسیاری از نکات آقای" روحانی" مورد تأیید من است و این موضوع را می پذیرم که آثار رفتار مسئولین بهترین روش برای تأثیر‌گذاری فرهنگی است؛چرا که مردم به رفتار،گفتار و وعده های مسئولان توجه دارند.  

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود:آقای"روحانی" باید توضیح دهند که می‌خواهند با چه رویکردی به فرهنگ نگاه کنند،آیا تمرکز‌زدایی همه مشکلات فرهنگی را حل می‌کند یا اینکه باید طرحی نو در انداخت.

وی ادامه داد:یکی از ضعف‌های فرهنگ رفتار دوگانه دولت با مردم است و آقای "روحانی" باید بگوید که این معضل را چگونه می‌خواهند حل کنند.

رضايي: از عوامل معضلات فرهنگی رفتار دولتمردان است

محسن رضایی در واکنش به سخنان روحانی گفت:یکی از عوامل معضلات فرهنگی را رفتار دولتمردان می‌دانم ولی باید رابطه دولت و مردم به نحوی بازسازی شود که تحول فرهنگی بوجود آید.

عارف:آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم؟

عارف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:روحانی نکته کلیدی را درباره معضلات فرهنگی بیان کرد ولی آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم یا نه؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:آقای"روحانی" باید بگویند که فعالیت در هنر را حق می دانند یا امتیاز؟ تاکنون نگاه به هنر از زاویه امتیاز بوده و این موضوع سبب شده که مثلا برخی روزنامه‌ها با توقف انتشار مواجه شوند و یا اینکه تشکلی مانند "خانه سینما "در مواجهه اختلاف سلیقه به سرنوشت تعطیلی دچار شود.
 
جليلي:علاوه بر توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم

"جلیلی" در پاسخ به اظهارات "روحانی" اظهار داشت: نگاه فرهنگی از دو زاویه تهدیدمحور و فرصت محور است ما علی رغم توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم.نباید با نگاه گزینشی و سیاسی به فرهنگ نگاه کنیم در زمانی فرهنگ اشرافی‌گری در کشور اوج گرفته بود و دوری از ساده زیستی،اسراف و تبعیض رواج داده می‌شد که نباید فراموش کنیم اگر آسیب‌ها فراگیر شود تأثیرات مخرب می‌گذارد.

وی افزود: ما باید مانع اشرفی‌گری،فساد و اسراف باشیم چرا که این موضوع تأثیرات خوبی بر فرهنگ می‌گذارد.

ولايتي:دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است

ولايتي درباره اظهارات روحاني درباره فرهنگ گفت:"روحاني" به بخشي از آسيب شناسي فرهنگي اشاره کردند،ولي توقع اين بود که بعد از آسيب شناسي راه حل هاي خود را ارائه کنند که شايد در 3 دقيقه آخر اين فرصت باشد،اما دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است که در چند دقيقه راه حل هاي فرهنگي را ارائه داد.





حداد عادل:بنده نيز مدافع سانسور نيستم


حدادعادل نيز خطاب به روحاني گفت:آقاي روحاني که هم اسما روحاني هستند و هم در کسوت،اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگي هستند و راجع به سانسورها اظهار نگراني کردند. بنده نيز مدافع سانسور نيستم.

وي ادامه داد: بنده از آقاي روحاني اين سوال را دارم که اگر در يک اثر هنري، کتاب يا يک فيلم به باورهاي ديني و مقدسات اهانت شود و يا ريشه ها و پايه هاي اخلاقي جامعه مورد هجوم قرار بگيرد، شما به عنوان دولت آيا اجازه مي دهيد آن کتاب وارد کانون خانواده ها شود و فساد ايجاد کند يا مانع نمي شويد که اين مسئله مهمي است.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: آقاي روحاني گفت که آيا امروز در جامعه ما اخلاق وجود دارد که اين سوال حالت استفهام انکاري است، به اين معني که انگار هيچ اخلاقي در جامعه وجود ندارد.

حدادعادل گفت: فرضا آقاي "روحاني" در اداره کشور به دو يا چند کشور انتقاد داشته باشد، اما بايد بدانيم همه شخصيت هاي اثرگذار اين کشور اخلاقي هستند و آيا جز آن چند نفر مورد اعتقاد شما آيا کسي در اين جامعه نيست که داراي رفتار اخلاقي و معنوي باشد؟
آيا رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع اخلاق را رعايت نمي کنند؟

وي افزود: روحاني گفته فرهنگ ما بايد به دست مردم باشد، آيا فرهنگ مذهبي مردم به دست خود مردم نيست، آيا مساجد را دولت اداره مي کند؟

روحاني:چه اشکالي دارد که ما يک نظام صنفي از پيشکسوتان در بخش هنر و  سينما داشته باشيم؟


روحاني در پاسخ به نقدهاي کانديداها گفت: راه حل اين است که وقتي سياست هاي بسياري از امور را دولت وضع مي کند و قانون شفاف مي شود، به انجمن هاي حرفه اي و نظام صنفي واگذار کنيم، چه اشکالي دارد که ما يک نظام صنفي از پيشکسوتان در بخش هنر،‌سينما داشته باشيم که داراي تشکيلات رسمي باشند؟
 
وي افزود: وقتي قانون شفاف باشد، از طريق خود آنها بهتر کنترل خواهد شد. مگر فرهنگ چيزي است که دولت بتواند به تنهايي آن را حل و فصل کند؟

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اخلاقي که من مطرح کردم که امروز مشاهده مي شود آن اخلاق مطلوب و کمال اخلاقي که مورد انتظار انقلاب است، نيست، چرا که اخلاق قبل از انقلاب نيز وجود داشت، ولي انتظار اين است که امروز اخلاق اين
چنين باشد.

وي افزود: اينکه باورها و مقدسات مورد احترام باشد درست است،اما اين مقدسات را آيا فقط کارمندي مي فهمد که در اداره نشسته و مي خواهد مميزي کند؟

 

روحاني گفت:پيشکسوتان افراد شايسته اي که در آن زمينه کار کردند، در تخصص دارند به خود آنها واگذاريم، نمي توانند کنترل کنند، بلکه ما بايد يکبار اين را تجربه کنيم تا ببينيم وضع ما چه مي شود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اينکه فرهنگ اشرافي گري نبايد باشد، کار درستي است، فرهنگ اسراف نيز نبايد باشد اما وجدان کاري بايد باشد.

وي افزود: اما متاسفانه آنهايي که دم از ساده زيستي مي زدند بايد ببينيم که پايان کارشان به کجا رسيده است. آنهايي که دم از مبارزه با فساد زدند، بايد ببينند که فسادهاي 3000 ميليارد دلاري سر از کجا درآورد.

روحاني گفت: اگر ما مي خواهيم فساد در جامعه نباشد، بايد به مطبوعات و رسانه ها آزادي دهيم، اگر آزادي داديم آن وقت مي توانيم جلوي فساد را بگيريم و نبايد فقط به نظارت هاي رسمي اکتفا کنيم.
 
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: فرهنگ، فرهنگ تزريقي نيست و اشکال ما اين است که فرهنگ را‌‌ آبشاري مي دانيم که بايد روي سر مردم ريخته شود اما فرهنگ چشمه هاي جوشاني است که در نهاد مردم است و بايد کشف شود.

وي ادامه داد: ما بايد شرايط را آماده کنيم تا همه از فرهنگ درست و مطمئن در جامعه استفاده کنند، چرا که شرايط موجود در جامعه داراي نگاه قيم مآبانه است، اما ما در حوزه فرهنگ قيم نمي خواهيم، بلکه بايد به فرهنگ قوام دهيم و در آن صورت موفق خواهيم شد.


عارف:انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است

 
محمدرضا عارف ضمن تسليت ارتحال امام خميني(ره) و شهادت امام موسي کاظم (ع) در ديدگاه هاي کلان و جهت گيري دولت آينده در حوزه فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ، هنر و اجتماعي جزء اولويت هاي برنامه هاي پيشرفت و توسعه اي است، انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است و به طور طبيعي هم حوزه فرهنگي و هم حوزه اجتماعي جزء اولويت هاي پيشرفت و توسعه کشور خواهد بود.

وي با طرح چند پيش فرض و ضرورت در اين حوزه ها تصريح کرد: تغيير نگاه، نگرش به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به قانون اساسي و سند چشم انداز بايد مورد توجه باشد و تصدي گري دولت در اين حوزه ها بايد به حداقل برسد و براي کاهش تشکيلات دولتي بايد به طور جدي فعاليت کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اظهار داشت: امور فرهنگي و هنري بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود، چرا که نگاه ما نگاه مبتني بر اعتماد است و بايد به خبرگان و برجستگان اين حوزه اعتماد کنيم و امور را به خود آنها بسپاريم.
 
وي افزود: نبايد فکر کنيم که با انتخاب يک مسئول فرهنگي و برجسته، مشکل بخش فرهنگ و هنر ما حل مي شود و بايد توجه کنيم که فعالين حوزه فرهنگ و هنر کارمندان دولت نيستند و نبايد آنها را مانند کارمندان دولت تلقي کنيم که با بخشنامه مي توان آنها را به توليد آثار هنري و فرهنگي به صورت دستوري وادار کنيم.
 
عارف اظهار داشت: فرهنگ و هنر شايد بومي ترين صنعت ما باشند و ما بايد از اين پتانسيل حداکثر استفاده را بکنيم و همانطور که مي دانيم ما در توليد فيلم رتبه اول را در منطقه داريم، اما در حوزه زيربناها و زيرساخت ها وضعيت خوبي نداريم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، افزود: با توجه به اعتقاد توسعه و پيشرفت متوازن، فرهنگ و هنر بايد در برنامه هايمان جايگاه ويژه اي داشته باشد.

وي افزود: نگاه ما اين است که فعاليت و تلاش در حوزه فرهنگ و هنر يک حق است، نه يک امتياز، متاسفانه نگاه ما گاهي اوقات نگاه امتيازي است، لذا هر لحظه که لازم باشد مي گيريم. حذف روزنامه ها، جلوگيري از انتشار کتاب، جلوگيري از نمايش فيلم و يا تعطيلي خانه سينما بايد اصلاح شود.

عارف گفت: به جاي کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر بايد سعي کنيم از آنها به عنوان سفراي فرهنگي براي رساندن پيام خود به مردم دنيا استفاده کنيم.

جليلي:حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است

جليلي درباره اظهارات عارف گفت: به نظر من حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است، ما به فرهنگ بايد با نگاه فرصت بنگريم تا از ظرفيت هاي آن استفاده کنيم.

وي ادامه داد: ويژگي فرهنگ در همان پاکي ها و مقدساتي است که موجب قوام و قدرت ما در عرصه هاي مختلف شده است که اگر ما اين را به بهانه برخي موضوعات ديگر راضي شويم که حوزه هاي ديگر در آن قاطي شود و آن را از خاصيت بيندازد، به ضد خود تبديل مي شود.




ولايتي:ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم


ولايتي درباره اظهارات فرهنگي عارف گفت:ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم و هر آنچه که در مغايرت با آن است را اصلاح کنيم و يک نوع فرهنگ مقاومتي را مبتني بر ارزش هاي اسلامي و ملي در کشور شکل دهيم.






حدادعادل :مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست


حدادعادل در اين باره اظهار داشت: در اينکه کار فرهنگي بايد به دست مردم باشد، ترديدي نيست اما دولت ها هم وظايف فرهنگي دارند و در همه جاي دنيا نيز دولت ها کارهاي فرهنگي سترگي کرده اند و آثار فاخري به وجود مي آورند.

وي افزود:با توجه به اينکه دولت اسلامي ماهيتا فرهنگي است، اين سوال را از عارف مي پرسم که چه وظايف حاکميتي در حوزه فرهنگ دارد و مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست و آيا مي شود همه چيز را از اختيار دولت گرفت؟ و آيا دولت اسلامي وظيفه اي در حوزه فرهنگ دارد؟



روحاني:آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم؟



روحاني درباره اظهارات عارف گفت:کاهش تصدي گري دولت در اين حوزه بسيار مهم است و بايد به حداقل برسد و براي بقيه مواردي که در قانون اساسي آمده است، بايد به انجمن هاي حرفه اي و نظام هاي صنفي واگذار شود.
 
وي افزود:مردم مراسم عاشورا، مراسم هاي ديني و حتي سيزده به در را به بهترين شکل برگزار مي کنند، بنابراين بايد دست مردم را باز بگذاريم و در امور فرهنگي و حتي زندگي خصوصي مردم انقدر مداخله نداشته باشيم.
 
اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:اگر مواردي هم باشد بايد بدانيم اولويت چيست، آيا اولويت اين است که در خيابان ها کوچکترين خلافي که جوانان انجام مي دهند، چرا ما بايد فسادهاي بزرگ و کلان را فراموش کرده و به مسائل جزئي که قابل گذشت نيز هستند، برسيم؟

روحاني ادامه داد:مسائل فرهنگي بايد از طريق فرهنگي حل و فصل شود و پليس آخرين مرحله اي است که در مسائل فرهنگي بايد وارد عمل شود.

وي تصريح کرد:غرب بهترين سفير ما در جهان است،آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم، آيا بهتر است فرشچيان
صداي شجريان و خط و خوشنويسي ايران در جهاني بهتر داريم و آيا بهتر است بناهاي بزرگ تاريخي را در اصفهان داريم لذا همه اينها سفيران ما هستند که مي توانند در سطح جهان افکار عمومي را به مفاخر و ميراث عظيم فرهنگي ما جذب کند.
 

قاليباف: در حوزه فرهنگ نبايد متکي به راي حرف بزنيم


محمدباقر قاليباف در ادامه اظهار داشت:توقع من اين بود که آقاي عارف در اين 4 دقيقه، رويکردهاي فرهنگي و نگاه فرهنگ و نقش فرهنگ را در دولت آينده ترسيم مي‌کرد، من فکر مي‌کنم بحث‌ها و سوال‌ها بيشتر به سمت حوزه انتقادات و موردي و رفتاري و مصداقي مي‌رود.

وي افزود:لذا اجازه دهيد اين نکته را با صراحت بگويم، در حوزه فرهنگ متکي به راي حرف نزنيم، متکي به اصلاح جامعه حرف بزنيم که بفهميم اين دردي که در جامعه وجود دارد از درد فقر گرفته تا دردهاي فرهنگي مثل بي‌اعتمادي و دروغ گفتن در جامعه مسلمان ما و حتي در جامعه غيراسلامي بدتر از فقر جامعه است.

وي ادامه داد:همين دروغ فقر را درست کرده ما وقتي مي‌خواهيم نقد کنيم مي‌گوييم تصدي گري بله حتما کارغلطي است حتما دولت بايد هم در فرهنگ و اقتصاد دخالت در کار مردم نکند دست و پايش را از زندگي خصوصي مردم جمع کند، حتما بايد مورد تولي‌گري و تصدي‌گري تفکيک شود.

قاليباف افزود:ما مي‌خواهيم از آقاي عارف بپرسيم  چه نگاهي برفرهنگ حاکم باشد برفرض که يک نفر دروغي گفت‌ امروز که بحث ما يک فرد نيست چه کنيم که اين تکرار نشود ما معطوف به اصلاح جامعه حرف بزنيم، نه معطوف به يک راي. مردم دوست دارند ما نامزدها در اين حوزه بحث کنيم تا مشخص و روشن شود و به تصميم برسيم.

 

"محسن رضايي" ادامه داد: من چون مي‌خواهم از وقتم براي بحث‌ها صرفه جويي کنم تنها يک سوال مي‌پرسم که آقاي عارف بگويند، در دولت اصلاحات طرح خوبي تحت عنوان "طرح جامع ورزش" تهيه شد چرا اين طرح تصويب و عملياتي نشد؟

 

سيد محمد غرضي نيز در ادامه اظهار داشت:جناب آقاي عارف اين دولت‌هاي گذشته با اعمال نظريات خودشان، آيا توانسته‌اند تغييري در فرهنگ جامعه ايجاد کنند؟


عارف:دولت‌ها بايد تامين کننده زيربناها باشند

عارف در جمع بندي ديدگاه‌ها و نظرات کانديداها به اظهارات خود گفت:من سعي مي‌کنم طرح خودم را ارائه کنم اگر نشد در نقدهايي که به برنامه‌هاي دوستان مي‌کنم اين کار را انجام مي‌دهم ما نگاهمانم اين است که دولت‌ها بايد تامين کننده زيربناها باشند، فرهنگ را بايد به خود مردم محول کنيم اگر فرهنگ را به مردم واگذار کنيم و ابزار کار را فراهم کنيم براساس قوانين شفاف ما قطعا مي‌توانيم بهتر عمل کنيم، طرح جامع ورزش اواخر 82 بود گام‌هاي اوليه را برداشتيم متاسفانه در دولت بعدي به آن توجهي نشد و اقدامي انجام نگرفت.

وي در ادامه اظهار داشت: آقاي قاليباف رويکرد فرهنگي را مطرح کرد لازم است به استحضار برسانم نقشه مهندسي فرهنگي کشور اخيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده که علي االحصول هر دولتي بيايد بايد آن را اجرا کند اما رويکرد ما براي اجرايي کردن اين سند نقش مردم و محوريت مردم است، اين موضوع خوشبختانه درقانون برنامه چهارم آمد ولي اجرايي نشد.

عارف در ادامه به لزوم اتکا به نظام‌هاي صنفي اشاره کرد و گفت: ما در نظام صنفي پزشکي موفق شديم چرا که خود نظام پزشکي حاکم بر عملکرد پزشک است زماني که پزشک خطا مي کند به آن رسيدگي مي‌کند بعد از آن که نظام صنفي پزشکي به يک پزشک پروانه مي‌دهد ديگر نيازي ندارد براي يک عمل جراحي مجددا پزشک پروانه بگيرد .

ما بايد همين رويکرد را در بحث فرهنگ و هنر بياوريم، اگر به يک نويسنده و هنرمند پروانه داديم بايد بتواند خلق آثار کند اين گونه نباشد که يک مولف براي چاپ کتاب از هفت خان رستم بگذرد. به چه دليل تعداد عناوين کتاب پايين است؟ به چه دليل تعداد فيلم‌هايي که ساخته مي‌شود در حد کشور نيست؟ اين ترس و دلهره‌اي که يک نويسنده و کارگران از خلق اثر هنري  دارد بايد اصلاح شود.

اين موضوع بايد توسط خود خبرگان آن بخش در قالب نظام صنفي نظارت شود، ضمن آن که اگر تخلفي کردند، طبق قانون بايد رسيدگي شود مانند پزشک که هم نظام صنفي پزشکي بر عملکرد پزشک نظارت دارد و هم حق بيمار است  که از طريق مراجع قانوني شکايت يا مطالبات خود را پيگيري کند.

عارف اظهار داشت:ما مي‌توانيم در فرهنگ،هنر خلق آثار کنيم، الان ما روي پيش خوان فرهنگي کشور توليدات داخلي چه سهمي دارند؟ما گاهي يک فيلم را به خاطر 5 تا 10درصد اختلاف نظر اجازه نمايش نمي‌دهيم در اين صورت جوان ما به چه سمتي مي‌رود و چه فيلم‌هاي خارجي را تماشا مي‌کند صدا و سيماي ما به خاطر بعضي از محدوديت‌ها گاهي مردم به يک شبکه خارج از کشور اولويت بيشتري مي‌دهند، ان شالله با رويکرد فرهنگي بتوانيم در راستاي انقلاب فرهنگي گام‌هاي اساسي برداريم. 


ولايتي:فرهنگ معني تجلي باورها و رفتار يک جامعه است

در ادامه مناظره علي اکبر ولايتي به قيد قرعه به منظور ارائه ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي خود به پشت تريبون رفت و گفت: شهادت امام موسي کاظم(ع) و رحلت حضرت امام(ره) و سالگرد واقعه 15 خرداد را تسليت مي‌گويم هم چنين به مناسبت پيروزي تيم ملي فوتبال عرض تبريک دارم.

وي در ادامه افزود:در ابتدا لازم است از هر بحثي ما تعريفي داشته باشيم، تعريف فرهنگ که معني تجلي باورها و رفتار يک جامعه است، انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي است و براساس آيه شريفه که فرمود "کساني که خداوند به آن‌ها امکاني مي‌دهد، نماز را برپا مي‌دارند و زکات را ترويج مي‌کنند"، ان شالله اين دولتي که تشکيل خواهد شد دولت هدايت باشد،هم وزرا و هم رئيس‌جمهور و هم مسئولين بايد خود اسوه فرهنگ اسلامي و ايراني باشد به طوري که رفتار آن‌ها به مردم اين القا را بکند که اين دولت خود بيش از همه به باورهاي مردم عمل مي‌کند.

ولايتي اظهار داشت:آسيب شناسي که از وضعيت موجود وجود دارد، اين است که ما آثار رشوه خواري، تبعيض و کارهاي ناورا، مشکلات اخلاقي و مسائل مربوط به اعتياد و ديگر مسائل را در جامعه و بيش از هر چيزي تبعيض و استفاده از پارتي و پول در پيشبرد کارها و عقب ماندن کار ضعفا و مستضعفين مي‌بينيم که اين هم از مشکلات فرهنگي موجود است، اما راه حل چيست؟

در تاريخ ما فرهنگ اسلام و ايران همواره مهمترين نگهبان ايران و هويت ايراني و هويت اسلامي بوده، 70 درصد تربيت افراد در خانواده و در دبستان شکل مي‌‌گيرد، اگر خانواده ما در سلامت باشد، که بوده همه تحولات و انقلابات در تاريخ معاصر و در گذشته بعد از حمله مغول و هجوم استعمار و غيره، مقاومتي که در داخل کشور شکل گرفته بود توسط خانواده و تربيت خانوادگي و مکتب خانه‌ها در گذشته و دبستان شکل گرفت.

 اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است

وي ادامه داد: اگر ما براي اين که جلوي اين مشکلات فرهنگي را بگيريم در خانواده ايجاد مصونيت کنيم چرا که خانواده ما را براساس نظريات تافلر و هانتيگتون مورد هدف قرارداده اند و اگر خانواده ما مورد هدف قرار گيرد   مهمترين مشکل مقاومت فرهنگي يا فرهنگ مقاومتي مثل اقتصاد مقاومتي در معرض خطر قرار گرفته، بنابراين ايجاد مصونيت در خانواده و تلاش در جهت شکل گيري و قوام خانواده و تسهيل ازدواج و مقدم بر آن ايجاد شغل و بالاخره تلاش در جهت پايدار کردن خانواده‌ها و توجه کامل به آموزش پرورش همانند کشورهايي مثل سنگاپور، کره جنوبي، تايوان که در اين‌ها مهمترين کاري که براي پيشرفت انجام دادند حتي براي کارهاي اقتصادي به آموزش و پرورششان به خصوص دبستان پرداختند.

حدود 50 درصد معلمان ما در دبستان تدريس مي‌کنند اما ما هيچ وقت نديديم که براي افتتاح دبستان جشن بگيرند، اما براي افتتاح  خيلي چيزهاي کم اهميت  کارهايي انجام مي‌دهند که در واقع شايستگي براي آن کار ندارند و لذا اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است.

در ادامه اين مناظره حداد عادل در نقد اظهارات ولايتي گفت: بنده نظر خاصي نسبت به صحبت‌‌هاي دکتر ولايتي ندارم.



روحاني:مسئله هويت ايراني و هويت اسلامي براي ما بسيار مهم است

"حسن روحاني" در نقد اظهارات ولايتي اظهار داشت: مسئله هويت ايراني و هويت اسلامي براي ما بسيار مهم است و اهميت دارد، براي اين که بتوانيم از اين هويت پاسداري کنيم بايد چه کار کنيم؟ در مرحله اول ما بايد تسهيلاتي را فراهم کنيم تا کالاي فرهنگي فاخر و مورد توجه مردم در اختيارشان قرار بگيرد.

يادمان باشد که هويت يک ايراني هويت چند نفر و سلايق چند نفر نيست، ايران داراي تنوع هاي بسيار زيبا و قشنگ قومي، مذهبي و ديني است که بايد به همه آن تنوع‌ها توجه کنيم البته همه آن تنوع‌هاي زيبا زير يک چتر واحد ايرانيت و اسلاميت جمع خواهند شد اما ما بايد به ذائقه همه سلايق توجه کنيم.

چرا

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: